Publicerad: 2017-10-11
Fullkorn ger längre liv
Fullkorn kan minska risken för flera allvarliga sjukdomar. Ät mer och öka dina chanser till ett långt liv.
 
Fullkorn ger längre liv

Fotograf:
sund.nu

En metaanalys av 45 populations studier visar att ju mer fullkorn vi äter desto bättre förutsättningar för att leva utan allvarliga sjukdomar får vi.
 
Redan vid 50 gram fullkorn per dag finns samband med betydande lägre risk för sjukdom. 50 gram fullkorn motsvarar några skivor fullkornsbröd.
 
Bakgrunden till metaanalysen som utfördes av forskare vid Ntnu var att man ville undersöka hur mycket fullkorn vi bör äta för att ha lägsta möjliga risk att dö i förtid. Man kom fram till att desto högre intag desto bättre skydd.
 
Slutsatsen var att den lägsta risken för sjukdom och för tidig död fanns hos dom som åt sju portioner fullkornsprodukter per dag. Ett regelbundet intag av hela korn kopplas till lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom, att dö i cancer, diabetes, luftvägssjukdomar och infektionssjukdomar.
 
En annan studie vid Köpenhamns universitet visar att fullkorn ger ett starkare immunförsvar. De fann att ingrediensen BX är det som stärker immunförsvaret. I test på människor såg man att en kost med mycket fullkorn under tre veckor hämmade patogena bakterier i tarmen. Det stärkte tarmfloran och gav ett bättre immunförsvar.
 
Fakta:
Så får du i dig mer fullkorn
- Välj bröd med hela korn av råg, vete, dinkel eller korn.
- Ät hela korn som tillbehör istället för potatis, pasta och ris.
- Baka bröd med hela korn.
- Ät gröt till frukost.
- Prova hirs, amarant, quinoa, bovete, durra eller vildris istället för pasta, potatis och ris.
 
Hälsoeffekter av ett högt fullkornsintag:
- Stabilt blodsocker
- Ökad mättnadskänsla
- Lägre blodtryck
- Lägre kolesterolnivåer
- Lägre nivåer av inflammationsmarkörer i blodet
- Hälsosam tarmflora
- Minskad risk för diabetes typ 2
- Minskad risk för hjärt-kärlsjukdom
- Minskad risk för cancer
 
Näring i fullkorn:
- Antioxidanter
- B-vitaminer
- Järn
- Magnesium
- Zink
- Växtsteroler
- E-vitamin
- Fenoler
- Kalium