Publicerad: 2017-03-29
Migrän lindras med ketogen kost
En italiensk studie visar att migrän kan stoppas med ketogen kost, även kallad low carb eller LCHF.
 
Migrän lindras med ketogen kost

En ketogen kost tvingar kroppen att använda fett som energikälla istället för kolhydrater.
 
Det som händer är att kroppen producerar ketonkroppar som bränsle, en slags vattenlösliga molekyler som är mindre krävande och mindre inflammatoriska än glukos (sockermolekyler) som normalt skapas. Forskarna tror att det är anledningen till att migränanfallen minskade.
 
- Vår hypotes är att kombinationen av ketonkroppar och förändrat glukossvar kan leda till den effekt vi observerat hos våra patienter, säger forskaren Cherubino di Lorenzo vid universitetet i Rom.
 
Sammanlagt deltog 96 kvinnor i studien som pågick under ett halvår. Alla deltagare var överviktiga och led av migrän.
 
Deltagarna delades in i två grupper varav den ena följde en ketogen diet under en månad och därefter växlade till en kalorifattig lågfettdiet under en månad. Den andra gruppen åt standardkost hela tiden.
 
Båda grupperna märkte av en nedgång i antal migränanfall, men den var mer påtaglig för ketogengruppen. När dessa kvinnor bytte till kalorifattig diet ökade antalet migränanfall, även om de fortfarande inträffade mer sällan än vid studiens start. Man kom fram till att den grupp som intog ketogen diet under en period hade efter en månad minskat antalet migränanfall från i snitt 5 gånger per månad till knappt 1 gång per månad. Anfallen var dessutom lindrigare än innan.
 
En ketogen diet används för att behandla epilepsi hos barn och vid övervikt. Biverkningar av dieten som uppmärksammats är trötthet och illamående.
 
Fakta:
Ketogen diet:
En ketogen diet består av mycket fett (75-80E%), måttligt med protein (15E%) och minimalt med kolhydrater (5-10E%).
 
Exempel på fett:
Avokado, nötter, smör, kokosfett och olivolja.
 
Exempel på protein:
Kött, fisk och ägg.
 
Exempel på kolhydrater:
Blomkål, broccoli, alger, bladgrönsaker och färska örter.