Publicerad: 2017-04-19
Nyttiga växtämnen
Grönsaker, frukt och bär innehåller mängder med nyttiga växtämnen med konstiga namn. Här guidar vi dig om vilka växtämnen som finns var.
 
Nyttiga växtämnen

Forskningen har de senaste åren identifierat hundratals växtämnen. Fortfarande känner man inte till allt om dem och fler kommer säkert upptäckas i framtiden.
 
Genom att variera din kost och få med nedanstående grupper regelbundet kan du maximera din hälsa.
 
Flavonoider
Flavonoider har en antioxidativ verkan och bekämpar inflammationer samt mikrober och virus. Reglerar östrogenhalten, förhindrar bildande av blodproppar och anses minska risken för grå starr.
 
Flavonoider finns i lök, te, grönkål, endivesallat, citrusfrukter, tranbär, äpplen, rödvin, druvjuice och broccoli.
 
Alliumsulfider
Växtämnen som visat sig bekämpa bakterier, virus och svampinfektioner. De underlättar blodcirkulation och reglerar blodtrycket vilket främjar hjärthälsan.
 
Alliumsulfider hittar du främst i vitlök och lök. Finns även i schalottenlök, purjolök och gräslök. Ämnet frigörs när du skivar eller krossar löken.
 
Fenoler
Ämnet verkar som antioxidanter och har även visat sig kunna minska risken för blodpropp och inflammationer. Fenoler aktiverar även enzymer som kan hämma cancerutveckling.
 
Fenoler finns i grönt och svart te samt mörka frukter, grönsaker och bär som broccoli, nypon, blåbär, björnbär, vinbär, lingon, hallon och jordgubbar. Fenoler finns även i vindruvor, tomater och apelsiner.
 
Glukosinolater, indoler och isotiocyanater
Glukosinolater har visat sig kunna hämma utveckling av cancer i lungor, mage och tjocktarm. Växtämnena påverkar enzymsystemen i kroppen och på så sätt processer som kan hämma cancerutveckling. Indoler anses även ha en östrogendämpande effekt som kan minska risken för bröstcancer.
 
De nyttiga ämnena finns i olika sorters kål som blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål och kålrabbi.
 
Saponiner
Saponiner är slemlösande och kan främja upptaget av näringsämnen i kroppen från andra livsmedel. Växtämnet främjar matsmältningen och reglerar kolesterolupptaget.
 
Exempel på livsmedel med saponiner är tomater, potatis, spenat, sparris, nötter, kikärter, sojabönor och havre.
 
Växtsteroler
Kan reglera kolesterol och minska risken för hjärtinfarkt.
 
Växtsteroler finns i alla vegetabiliska livsmedel som till exempel frukt, grönsaker, rapsolja, olivolja,
avokado, nötter, frön, havregryn och korn.
 
Karotenoider
Växtämnena har en antioxidativ verkan och anses kunna minska risken för cancer, åderförkalkning, hjärtsjukdomar och stroke.
 
Karotenoider finns i gula, orange och röda frukter och grönsaker, till exempel tomat, morötter, granatäpple, spenat, mörkgröna sallatssorter och paprika.