Publicerad: 2017-03-15
Ät åtta om dagen
Glöm fem om dagen. Nu är det åtta om dagen som gäller av frukt och grönt.
 
Ät åtta om dagen

Ju mer frukt och grönsaker vi äter desto lägre total risk för hjärtsjukdomar, stroke, cancer och för tidig död. Det är resultaten från en stor norsk studie.
 
Forskarna genomförde en så kallad metaanalys, som är den största inom området hittills. Analysen är baserad på alla 142 publikationer från 95 olika befolkningsstudier som har tittat på sambandet mellan konsumtion av frukt och grönsaker och risken för kroniska sjukdomar flera år senare. Varje analys innehåller information om flera hundra tusen människor.
 
Man kom fram till följande slutsatser
 
* Risken att dö i förtid av alla orsaker minskade med nästan en tredjedel.
* Risken för hjärt-kärlsjukdom minskade med en fjärdedel för de som åt 800 gram frukt och grönsaker varje dag, jämfört med dem som åt lite eller inget.
 
- För varje 200 gram mer frukt eller grönsaker någon åt, gav det 8-10 procent mindre risk för hjärtsjukdomar, stroke och för tidig död - upp till ett intag av 800 gram, säger Dagfinn Aune, en av forskarna bakom studien.
 
Forskarna gjorde också beräkningar av hur många förtida dödsfall som skulle kunna förhindras varje år över hela världen om alla äter 800 gram frukt och grönsaker varje dag. Siffran de kom fram till var 7,8 miljoner dödsfall varje år. Om alla istället äter 500 gram per dag handlar det om 5,4 miljoner dödsfall.
 
För dödsfall i samband med hjärt-kärlsjukdom kunde vi spara mellan 2-4 miljoner dödsfall per år om alla äter optimala mängder frukt och grönt. När det gäller cancer kunde vi ha förhindrat cirka 660.000 dödsfall.
 
Frukt och grönsaker innehåller bland annat fibrer, C-vitamin, antioxidanter, kalium och flavonoider, som alla har direkt kopplade till god hälsa. Ett högt intag av fiber kan till exempel sänka både kolesterol, blodtryck och inflammation i kroppen, förbättra blodkärlens funktion och förebygga övervikt och fetma. Frukt och grönsaker kan också påverka bakterier i tarmarna positivt.
 
Källa: NTNU