Publicerad: 2017-04-10
Sänk blodtrycket med kalium
Genom att äta kaliumrik kost kan vi sänka ett för högt blodtryck.
 
Sänk blodtrycket med kalium

Högt blodtryck är ett globalt hälsoproblem som drabbar mer än en miljard människor världen över. WHO uppskattar att högt blodtryck ansvarar för minst 51 procent av dödsfallen på grund av stroke och 45 procent av dödsfall på grund av hjärtsjukdom.
 
Amerikanska forskare har undersökt sambandet mellan högt blodtryck och intag av natrium och kalium samt förhållandet mellan natrium och kalium. Man granskade flera tidigare populationsstudier som kommit fram till att ett högt intag av kalium var associerat med lägre blodtryck, oavsett natriumintaget.
 
Forskarna genomförde sedan egna studier på möss i laboratorium för att titta noggrannare på nyttan av kalium. Deras studier visar att kroppen försöker balansera natrium och kaliumnivåerna i blodet för att de ska hjälpa hjärta, nerver och muskler att fungera normalt. När kaliumintaget är högt utsöndrar njurarna mer salt och vatten, vilket kan liknas vid att ta ett vätskedrivande medel.
 
Våra förfäder åt en diet som var rik på frukt, rötter, grönsaker, bönor och spannmål. Dessa livsmedel innehåller gott om kalium och lite natrium. Den moderna dieten har dock förändrats drastiskt sedan dess. Vi äter mer förädlade och bearbetade livsmedel och snabbmat som innehåller mycket tillsatt salt.
 
Om vi äter den här typen av mat så blir natriumintaget högt och kaliumintaget lågt. Det gör att risken att utveckla högt blodtryck ökar väsentligt. När kaliumintaget är lågt försöker kroppen balansera natrium/kaliumhalten och håller fast vid den begränsade mängden kalium i kroppen.
 
Forskarna rekommenderar att vuxna ska få i sig omkring 4,7 gram kalium per dag för att sänka blodtrycket och minska riskerna för njursten och benförlust. Genom att är 1 dl svarta bönor får vi i oss nästan hälften av kaliumbehovet under en dag.
 
 
Källa: University of Southern California - Health Sciences
Fakta:
Mat med kalium
- sötpotatis
- avokado
- bönor
- bananer
- nötter
- nypon
- frön
- vetegroddar
- torrjäst
- kål
- kelp
- kakao
- te
- torkade aprikoser
- frukt och bär
- rotfrukter
 
Svenska Livsmedelsverket rekommenderar vuxna att få i sig 3,1 gram kalium per dag.