Publicerad: 2018-01-12
Träning på fastande mage bränner fett
En studie har försökt besvara frågan om man ska äta eller inte före träning.
 
Träning på fastande mage bränner fett

Man kom fram till att om man vill bli av med fett så ska man träna på fastande mage.
 
Forskarna vid University of Bath i Storbritannien studerade en grupp överviktiga män som fick träna på fastande mage eller två timmar efter en måltid.
 
Motionen som de utövade var en 60 minuters promenad med 60 procent maximal syreförbrukning. Motionen utfördes på morgonen, den ena gången utan att de åt något innan och den andra gången två timmar efter en kolhydratrik frukost med mycket kalorier.
 
Man tog flera blodprover, dels efter att deltagarna ätit, efter att de fastat och efter träningen. Forskarna samlade även in fettvävnadsprover omedelbart före och en timme efter att de promenerat.
 
Studien visar att genuttryck i fettvävnaden skilde sig signifikant i de två försöken. Uttrycket av två gener, PDK4 och HSL ökade när männen fastade och sedan tränade och minskade när de åt innan de tränade.
 
Stigningen i PDK4 indikerar sannolikt att lagrad fett används för att bränna fett under träning istället för kolhydrater från den senaste måltiden. HSL ökar vanligen när fettvävnaden använder lagrad energi för att stödja ökad aktivitet, som till exempel under träning.
 
Efter en måltid är fettvävnaden upptagen med att ta hand om och bearbeta måltiden och om man då tränar efter det kommer man inte att stimulera dom fördelaktiga förändringarna i fettvävnaden. Forskarna konstaterar att träning på fastande mage ger bättre fördelar i fettvävnaden, vilket på sikt kan leda till bättre hälsa.
 
Källa: American Physiological Society