Publicerad: 2017-12-02
Skydda din lever med rätt mat
Levern behöver rätt näring för att kunna utföra sitt viktiga utrensningsarbete. Här tipsar vi om maten som stöder en frisk lever.
 
Skydda din lever med rätt mat

Levern har flera viktiga uppgifter i kroppen. Den renar blodet från tarmen och tar upp och omvandlar energi och näring från maten, producerar proteiner, galla och kolesterol och lagrar vitaminer och mineraler.
 
Levern bryter också ned slaggprodukter, mediciner och alkohol vilket gör den till en viktig utrensningsstation i kroppen. Genom att tillföra bra näring kan du stödja din lever.
 
Grapefrukt
Grapefrukt innehåller antioxidanter som naturligt skyddar levern. De två huvudantioxidanterna som finns i grapefrukt är naringenin och naringin. De anses kunna minska inflammation och ge skydd åt cellerna.
 
Blåbär och Tranbär
Blåbär och tranbär innehåller antocyaniner som ger bären sina färger. I studier på råttor har man sett att en daglig konsumtion under 3-4 veckor gav levern ett utökat skydd mot inflammation och sjukdom. Blåbär bidrog dessutom till att öka immuncellsvaret och enzymerna.
 
Kaffe
Kaffe anses främja leverhälsan genom att förhindra uppbyggnad av fett i levern. Kaffe ökar antioxidanthalterna i levern samtidigt som den minskar inflammation. Det finns även belägg för att kaffe minskar risken för permanenta leverskador hos personer som redan har en leversjukdom.
 
Te
Te anses bra för hälsan, men det finns även studier som visat att det kan ha speciella fördelar för levern. En stor japansk studie visade att flera koppar grönt te per dag var förknippat med förbättrade blodmarkörer på leverhälsan. Det förbättrade enzym- och fettnivåerna i levern. Liknande effekter har setts av svart te i djurstudier på möss och råttor.
 
Personer med leverproblem bör dock iaktta försiktighet då vi kan reagera olika på extrakt av grönt te. Rapporter om leverskador har förekommit kring användning av tillskott som innehåller grönt te extrakt
 
Röda och lika druvor
Druvor, särskilt röda och lila druvor, innehåller en mängd växtföreningar, där den mest omtalade är resveratrol. Studier på djur har visat att druvor och druvjuice kan ge hälsofördelar åt levern. Druvor minskar inflammation, förebygger skador och ökar antioxidantnivåerna i levern.
 
Rödbetsjuice
Rödbetsjuice innehåller nitrat och antioxidanter i form av betalains som kan ge förbättrad hjärt- och kärlhälsa samt minskad oxidativ skada och inflammation. man har även set att rödbetsjuice ökar de naturliga avgiftningsenzymerna. Troligen ger rödbeta samma hälsoeffekt, men de flesta studier är utförda med rödbetsjuice.
 
Kål
Kålsorter som broccoli, grönkål och brysselkål innehåller gott om växtföreningar som även gynnar levern. I djurstudier har man sett att de ökar nivåerna av avgiftningsenzymer kan skydda mot leverskador. En studie på män med fettlever visade att leverenzymnivåer och oxidativ stress minskade när de intog broccoli regelbundet.
 
Nötter
Nötter innehåller bra fetter, vitamin E och fördelaktiga växtföreningar. Nu tror man att dessa komponenter inte bara skyddar hjärtat utan även levern. I en observationsstudie på 106 personer med alkoholfri fettleversjukdom som fick äta mycket nötter såg man att nivåerna av leverenzymer förbättrades under ett halvårs intag.
 
Fet fisk
Fet fisk innehåller omega-3 fettsyror som kan minska inflammation och troligen minska risken för hjärtsjukdom. Fettet förhindrar att fett byggs upp i levern, håller enzymnivåerna normala och bekämpar inflammation.
 
Olivolja
Fler och fler studier lovordar olivolja. En liten studie på 11 personer med fettlever fick inta en matsked olivolja per dag förbättrade både fettnivåerna och leverenzymer. Man såg även ett förbättrat blodflöde i levern.