Publicerad: 2017-12-29
Så förbättrar du tarmhälsan
Vårt tarmsystem innehåller mer än 100 biljoner bakterier som påverkar vår hälsa i allra högsta grad. Här tipsar Michael Mosley om hur du kan förbättra din tarmhälsa.
 
Så förbättrar du tarmhälsan

Fotograf:
Annethe Åhrberg

* Ät medelhavsinspirerat
Se till att lägga till medelhavets hälsopärlor som en naturlig del i din kosthållning. Olivolja, fet fisk, grönsaker, frukt, bär, yoghurt, nötter och lite rött vin.
 
* Få i dig prebiotika och probiotika
Probiotika är levande bakterier och jäst som håller tarmsystemet friskt genom att minska tillväxt av skadliga mikrober och öka antalet goda tarmbakterier. Prebiotika är växtämnen som är som föda för probiotikan. De gynnar tillväxten av de goda bakterierna i tarmen.
 
Probiotika finns främst i yoghurt, kefir, surkål, miso, gorgonzolaost, fermenterade grönsaker och Kombuchadryck. Prebiotika finns främst i lök, sparris, jordärtskocka, baljväxter, frön, tång, korn, havre, kokt potatis och pasta som kylts ner och sedan upphettats igen.
 
* Fasta 2 dagar i veckan
Fasta två dagar i veckan genom att inta max 800 kcal och resten av veckan äter man en medelhavsinspirerad kost. På detta sätt uppnår man en hälsosam vikt, minskar risken för diabetes, vissa cancerformer, inflammation, demens och hjärtsjukdom. Under fasta ökar en bakterieart som kallas Akkermansia. Den hjälper till att minska inflammation och hålla magen i god form.
 
* Träna högintensiv intervallträning
Högintensiv intervallträning kännetecknas av att du under någon minut tar i allt du kan och sedan har lika lång återhämtning i ett lugnare tempo. Du kan till exempel cykla, hoppa hopprep, springa eller simma det tuffaste du kan i 1 minut och sedan ta det lugnar i 2 minuter och sedan köra hårt i 1 minut igen och lugnare i 2 minuter och så vidare under totalt 15 minuter.
 
Detta sätt att träna har visat sig vara effektivt för att stabilisera blodsocker, minska vikten och få bättre kondition. Träningen ökar antalet mitokondrier i cellerna, stärker hjärtat, rensar ut överflödigt socker från blodet och ökar muskelmassan.
 
* Stressa mindre och sov gott
Stress gör att du sover och äter sämre. Det gynnar tillväxten av dåliga bakterier i tarmen. Kronisk stress kan orsaka inflammation, läckande tarm, överväxt av dåliga bakterier och uppblåst mage.
 
 
Källa: Förbättra din tarmflora – vetenskap, tips och recept, Michael Mosley, Bonnier Fakta