Publicerad: 2018-06-11
Prebiotika och probiotika för din tarmhälsa
Tarmbakterier är grunden för din hälsa. Här listar vi vad du ska äta för att få din tarmhälsa att blomstra.
 
Prebiotika och probiotika för din tarmhälsa

Fotograf:
sund.nu

Prebiotika fungerar som mat åt våra goda tarmbakterier och gör att probiotika kan göra ett bättre jobb.
 
Probiotika är levande mikroorganismer främst från gruppen laktobaciller. De har förmåga att förjäsa kolhydrater till mjölksyra. Laktobaciller används bland annat vid framställning av filmjölk, yoghurt och surdegsbakning.
 
Prebiotika är ämnen som stimulerar tillväxten av probiotiska bakterier. Till exempel kolhydraten inulin som finns i bland annat jordärtskocka och cikoriarötter stimulerar tillväxt av bifidusfloran.
 
Det är viktigt att boosta med båda varianterna. Nedan listar vi vad du behöver äta för att stärka dina magbakterier och få skydd mot virus, bakterier och sjukdomar.
 
Exempel på prebiotika:
* Mandlar
* Sparris
* Bananer
* Hela korn av vete, råg, korn
* Cikoriarot
* Endiv
* Vitlök
* Jordärtskocka
* Kiwi
* Purjolök
* Baljväxter
* Svamp
* Havregryn
* Lök
 
Mat med probiotika:
* Fermenterade grönsaker som kimchi och surkål
* Fermenterade sojaprodukter som miso och tempeh
* Kefir, filmjölk, naturell yoghurt och ost
* Rå äppelcidervinäger
* Kombucha