Publicerad: 2018-07-08
Hjärtvänlig mat
En svensk studie visar vilken kost som är bäst för hjärtat.
 
Hjärtvänlig mat

En hälsosam kost kopplas till mindre risk för hjärtinfarkt och typ 2-diabetes hos både män och kvinnor. Man såg även att männen hade en minskad risk för stroke och mindre viktuppgång.
 
Våra fynd visar att det vi kallar hälsosam mat ligger i linje med de europeiska näringsrekommendationer och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, och särskilt risken för typ 2-diabetes, säger Ulrika Ericson som lett studien vid lunds universitet.
 
Kostens betydelse har visat sig väldigt svår att studera. Dels för att forskningsmaterialet ofta bygger på självrapporterade data, dels för att vi inte äter enskilda livsmedel utan kombinationer av livsmedel. I denna studie fokuserade forskarna inte på enskilda livsmedel utan på matmönster.
 
Genom att studera kostdata från 20 487 friska deltagare och jämföra detta med deras hälsostatus 20 år senare, har forskarna kommit till slutsatsen att vissa matmönster är mer hälsosamma än andra. Delltagarnas ålder var mellan 45 och 74 år.
 
De kom fram till att det matmönster som gynnar hjärtat och ger mindre risk för diabetes typ 2 innehåller följande
 
* Mycket grönsaker
* Fiberrikt bröd
* Frukt
* Frukostflingor
* Fisk
* Yoghurt
 
För män inkluderade det även mycket grädde och för kvinnor mycket färskost. Forskarna såg även att de som åt enligt detta matmönster hade lågt intag av rött kött, charkuterier och söta drycker hos båda könen. De var även äldre och hade mer utbildning. Deras livsstil kännetecknades också av att de var mer fysiskt aktiva på sin fritid än de andra och de rökte i mindre utsträckning.
 
I studien såg man även ett samband med ökad risk för typ 2 diabetes och det var ett matmönster med högt intag av light-produkter som lättmargarin, lättmjölk och lättyoghurt.
 
Slutsatsen, enligt Ulrika Ericson, är att det är helheten som räknas.
Bra matvanor behöver inte innebära att man helt utesluter vissa livsmedel, bara man väljer att äta mest av det som anses hälsosamt, som exempelvis fullkorn, frukt och grönsaker, säger hon.