Publicerad: 2018-10-10
Frukost innan träning ger bättre förbränning
Ny forskning visar att du bör äta frukost innan du morgontränar. Det ställer in kroppen på att bränna och smälta kolhydrater effektivare.
 
Frukost innan träning ger bättre förbränning

Forskare har studerat effekten av att äta frukost jämfört med att fasta över natten innan en timmes cykling.
 
I studien åt deltagarna frukost och hade därefter tre timmars vila. De åt en frukost med gröt gjord med mjölk två timmar innan de tränade.
 
Efter träning eller vila testade forskarna blodsockernivån och muskelglykogenhalten hos de 12 friska män som deltog i studien.
 
De upptäckte att genom att äta frukost ökade hastigheten för förbränning av kolhydrater under träning. De såg också att hastigheten ökade vid förbränning och matsmältning av mat som intogs efter träningspasset.
 
- Det här är den första studien som undersöker hur frukosten före träning påverkar våra svar på måltider efter träning. Vi kom fram till att jämfört med att hoppa över frukost så kan de som äter frukost innan träning ökar hastigheten vid vilken vi smälter, absorberar och metaboliserar kolhydrater som vi kan äta efter träning, säger Dr Javier Gonzalez.
 
Studien visade också att genom att äta frukost innan träning ökar kolhydratförbränningen även av det lagrade muskelglykogenet. Denna ökning av användningen av muskelglykogen kan förklara varför blodsockret var snabbare efter lunch när frukost hade konsumeras före träning.
 
 
Källa: University of Bath