Publicerad: 2017-07-15
Polyfenoler - en anledning att frossa i bär i sommar
Frukt och bär innehåller mängder av ingredienser som påverkar vår hälsa i positiv riktning. Vad sägs om att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och åldrande?
 
Polyfenoler - en anledning att frossa i bär i sommar

Fotograf:
sund.nu

Frukt och bär är rika på kostfibrer, vitaminer och mineralämnen som främjar vår hälsa. Det är främst fenoler i frukt och bär som bidrar till hälsoeffekten. Speciellt höga halter av fenoler har bär som slånbär, nypon och slånaronia.
 
Fenoler i fokus
Fenoliska ämnen, polyfenoler, finns i större eller mindre mängd i alla vegetabiliska livsmedel. Vi får i oss cirka ett gram per dag vilket förmodligen är alldeles för litet.
 
Fenoler har i olika studier visat sig ha förmåga att motverka oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. Dessutom förebygger de hjärtkärlsjukdom och vissa former av cancer, hämmar vissa ögonsjukdomar och motverkar åldrande.
 
Senare tids antioxidantforskning har särskilt fokuserat på den stora grupp som benämns fenoler eller polyfenoler. Oftast är det just de ämnena som bidrar mest till den antioxidativa aktiviteten hos frukter och bär.
 
Särskilt fenolrika är slånbär, nypon och slånaronia. Därefter kommer rosenkvitten, fläder, björnbär, blåbär, lingon, röda vinbär, hallon, jordgubbar, svarta vinbär och äppelskal. Sist i raden kommer havtorn, rönnbär, krusbär, plommon, apelsin och vindruva.
 
I ett forskningsprojekt fick möss förebyggande äta nypon och laktobaciller, varefter tjocktarmsinflammation framkallades. Både nypon och probiotika visade sig kunna minska inflammationen, separat eller i kombination med varandra.
 
Så får du i dig mer bär
  • Se till att alltid ha bär hemma
  • Åk på självplock eller odla själv
  • Toppa filen eller gröten med bär
  • Baka med bär
  • Ät bär som efterrätt
  • Prova frysta bär framför teven istället för snacks
  • Bestäm i förväg vilka bärsorter du ska prova under veckan
  • Prova våra recepttips nedan
     
     
    SLU