Publicerad: 2015-02-13
Träna magen med pilates och få platt mage snabbt
Här är ett program för dig som vill finslipa magmusklerna. Pilatesprogrammet består av magövningar som fokuserar på att göra din mage platt snabbt. Pilatesträning är känd för sitt effektiva sätt att träna bland annat mage och rygg.
 
 
Gör programmet 3 gånger per vecka och kombinera med konditionsträning, till exempel promenader, löpning, joggning, cykling, powerwalks eller simning, för snabbare resultat. Gör inte övningarna mer än varannan dag om du vill maximera träningen. Musklerna behöver vila för att kunna utvecklas.
 
Kom ihåg att maten är oerhört viktig för att få en platt mage. ─t regelbundet och undvik socker, vitt mjöl, läsk och bröd under några veckor så ska du se att du får bra resultat.
Fakta:
Tips till pilates magövningarna:
 
- Ívningarna ska utföras lugnt och kontrollerat. Undvik häftiga knyck eller lyft med ryggen svankad.
 
- Se till att ryggen vilar plant mot underlaget. Om du har svaga magmuskler så gör färre repetitioner i början och låt magen bli starkare vecka för vecka.
 
- Prova även med benen lätt böjda eller att hålla dem närmare magen för att på så sätt undvika överbelastning på ryggen om dina magmuskler är svaga.
 
- Om du inte orkar hålla emot med ryggen under övningarna eller om det gör ont så gå vidare till nästa övning, vila eller avsluta träningen.
 
- Kom ihåg att det är magen som ska jobba inte nacken eller ryggen.
 
- En bra viloposition är liggande på rygg med benen indragna mot magen. Håll om knäna med armarna och dra in dem mot magen.
 
Läs mer om pilates:
Träna pilates hemma>>