Publicerad: 2017-07-08
Bli fri från depression stress och ångest
En grupp engelska psykologer har ringat in fem åtgärder som stärker vår mentala hälsa. Genom åtgärderna kan man bli fri från stress, ångest, depression och drogmissbruk.
 
Bli fri från depression stress och ångest

I England vill man satsa på att förbättra den mentala hälsan i landet. Genom stora kampanjer hoppas man få engelsmännen att ta ansvar för sin mentala hälsa och därigenom må bättre och minska riskerna för depression, stress, ångest och drogmissbruk.
 
Mer än 400 experter inom psykologi har deltagit i arbetet med att ta fram dom faktorer som påverkar vår mentala hälsa mest. Man har undersökt vilka erfarenheter och livsstilsrelaterade faktorer som påverkar vår mentala hälsa positivt respektive negativt.
 
Många upplever stress på sin arbetsplats och man har sett att de som mår bäst på jobbet är de som har inflytande över sitt arbete och har flexibla arbetstider. Genom bra utbildningar till ungdomar ökar deras möjligheter till ett bättre och mer välbetalt arbete vilket gagnar deras psykiska hälsa. Att ta tag i inlärningssvårigheter direkt i småskolan är ett annat exempel på hur man kan hjälpa barn till bättre psykisk hälsa och välmående.
 
Att påverka arbetsliv, skola och samhället går inte på en dag. Men det finns saker du kan göra redan idag för att påverka din egen mentala hälsa. Enligt forskarna finns det fem framgångsfaktorer för att minska risken för depression, ångest, stress och drogmissbruk.
 
Forskarnas 5 om dagen-råd för mental hälsa:
 
  • Social samvaro:
    Umgås med familj, släkt och vänner. Prata med grannar, arbetskamrater, folk du möter och upplev glädjen i det personliga mötet.
     
  • Var aktiv:
    Att vara aktiv får dig att må bra. Det kan vara sport, hobbies, trädgårdsarbete, dans eller en daglig promenad. Det hjälper dig bibehålla rörlighet, kondition och gör dig gladare.
     
  • Var uppmärksam:
    Uppmärksamma skönheten i vardagslivet, njut av omgivningen och reflektera över det ovanliga. Var närvarande i nuet och upptäck naturen. Det hjälper oss att inse vad som är viktigt.
     
  • Lär dig nytt:
    Prova något nytt eller återupptäck ett gammalt intresse. Lär dig till exempel att laga din cykel, spela ett instrument, prova ny matlagning och upptäck utmaningen och tillfredsställelsen det för med sig.
     
  • Ge till andra:
    Var hjälpsam eller gör något trevligt för en vän, granne eller främling. Hjälp till att lyfta barnvagnar, håll upp dörren, ge någon ett leende, överraska en släkting med en fruktsallad eller jobbar ideellt.