Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-06-15

En sund livsstil skjuter upp diabetes-2 i flera år

En studie som följt närmare 600 kineser under 20 års tid och bekräftar att bra mat och regelbunden träning kan försena diabetes med upp till 14 år.
 
En sund livsstil skjuter upp diabetes-2 i flera år
Drick mindre alkohol, ät mer grönsaker och träna regelbundet så kan du förhindra eller försena diabetes, om du är i riskzonen.
 
I studien följdes 577 kinesiska vuxna som hade nedsatt glukostolerans. De lottades till en av tre livsstilsgrupper: diet, motion eller diet och motion eller kontrollgruppen.
 
Studien varade under sex år. Gruppen med kost och träning minskade sin risk att få diabetes typ 2 med 51 procent jämfört med kontrollgruppen.
 
Efter 10 år följdes grupperna upp för att mäta långtidseffekterna av livsstilsförändringarna. Man fann att kost- och träningsgruppen löpte 43 procent mindre risk att få diabetes typ 2 än kontrollgruppen.
 
Men till slut kom sjukdomen även ikapp kost- och träningsgruppen. Efter 20 år hade 80 procent av personerna i livsstilsgrupperna utvecklat diabetes jämfört med 93 procent i kontrollgruppen.
 
Är du i riskzonen för diabetes så kan du skjuta upp sjukdomsutbrottet med upp till 14 år genom följande förändringar
 
- Ät mindre portioner
- Ät mindre socker
- Drick mindre alkohol
- Ät mer grönsaker
- Träna mer
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel