Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-10-30

Så behåller du hjärta och kärl friska

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och den enskilt största riskfaktorn är att risken att drabbas ökar ju äldre vi blir.
 
Så behåller du hjärta och kärl friska

Fotograf: sund.nu

Experter inom hjärt- och kärlhälsa har sammanställt vad vi kan göra för att minska risken för att få problem med hjärta och kärl. Nedan är de viktigaste insatserna:
 
Motion
Regelbunden konditionsträning stärker hjärta och kärl. Prova gärna högintensiv intervallträning som är en genväg till bra kondition.
 
Mat
Ät varierat och hälsosamt med inspiration från Medelhavet. Inkludera olivolja, grönsaker, bönor, frukt, nötter och bär i din dagliga kost och dra ner på köttet. Prova gärna periodisk fasta och ät prebiotisk mat. Att dra ner på saltet anses fortfarande viktigt.
 
Stress
Försök att hitta en balans i tillvaron. Stress behöver inte vara av ondo, men för att klara stress måste man hitta sätt att återhämta sig. Motion är en bra stressdämpare liksom meditation och avslappningsövningar.
 
Undvik rökning
Rökning ökar risken för lungsjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar som kärlkramp i benen, åderförfettning, stroke och hjärtinfarkt.
 
Håll normalvikt
Genom att undvika övervikt minskar du risken för sjukdomar som diabetes typ 2, högt blodtryck och att fettet lagras kring buken.
 
Begränsa intaget av alkohol
Även om det förekommer studier som påvisat att 1-2 glas rödvin/dag kan vara bra för hjärthälsan så är de negativa effekterna av alkohol fler. Välj svartblå ekologiska vindruvor istället för vinet.
 
 
Källa: American Physiological Society
 
Fakta:
Sjukdomar i hjärta och kärl
Högt blodtryck, förtjockning av kärlen, åderförkalkning, blodpropp och högt kolesterolvärde är något som byggs upp under flera års tid. Till slut innebär dessa riskfaktorer hjärtinfarkt eller stroke.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel