Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-08-13

Omotiverad efter semestern?

När tröttheten slår till med full kraft direkt efter semestern är det lätt att misströsta. Men håll ut, du är inte ensam om den här känslan och det finns knep för att finna stimulans i vardagen igen. Hälsoföretaget Previa tipsar om hur du hittar tillbaka till motivationen igen.
 
Omotiverad efter semestern
Tröttheten kan ofta ha helt naturliga förklaringar, att till exempel komma in i sina vardagliga sovrutiner igen kan ta ett tag.
 
− Sluta tänka i termer av ett batteri som ska laddas upp och räcka fram till jul, eller i värsta fall nästa sommar. Så fungerar inte vi människor. Vi är gjorda för att äta var fjärde timme, sova åtta timmar och ha lite aktivitet däremellan. Sedan måste vi ladda igen, säger Carl Bure, psykolog och distriktschef för Previa Gotland.
 
Ett tips för att komma ur känslan av håglöshet är att göra en årsplanering över vad som ska hända fram till midsommar nästa år.
 
− Ta fram kalendern och boka in några aktiviteter att se fram emot. Det behöver inte vara stora eller dyra aktiviteter, säger Carl Bure.
 
Om tröttheten inte ger med sig
Om tröttheten och bristen på motivation inte ger med sig ska man dock ta signalerna på allvar och fundera över vad den känslan står för.
 
Kanske är det inte bara ett par månader efter semestern som det har känts trögt, utan hela förra året – då kan det vara något som ligger och gror och kommer till ytan under lediga sommardagar.
 
För att få hjälp att reda ut vad känslan av håglöshet bottnar i kan det vara bra att prata med en utomstående, till exempel en beteendevetare eller psykolog som är vana att agera bollplank i sådana situationer. Kommer man fram till att det faktiskt är arbetet som är grundproblemet kan man få hjälp att gå vidare.
 
 
Fakta:
Så får du tillbaka motivationen:
 
1.Problematisera inte för tidigt. Det tar tid att komma upp i fart och hitta sina rutiner igen.
 
2.Gör en liten årsplanering över energistärkande aktiviteter både i arbetet och privat – för att ha något att se fram emot
 
3.Diskutera med din chef vad du vill att arbetet ska innehålla under det kommande året
 
4.Använd dina kloka arbetskamrater. Berätta om egna lyckanden och ta del av vad andra har gjort bra
 
5.Släpp batteritanken – att sommaren kan tanka dig på energi som räcker hela året är en myt som skapar stress
 
Källa: Previa
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel