Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-01-24

Förebygg njursten med motion

Kvinnor som motionerar löper mindre risk att drabbas av njursten än de kvinnor som inte motionerar.
 
Förebygg njursten med motion
Det handlar inte om att svettas eller att träna särskilt hårt. Några timmars promenad per vecka räcker för att minska risken.
 
Cirka nio procent av oss kommer att få en njursten någon gång. Problemet är lite vanligare hos män, men under de senaste 15 åren har njursten ökat med 70 procent och ökningen märks mest bland kvinnor. Några riskfaktorer är kalciumtillskott och fetma.
 
I den aktuella studien deltog 85.000 medelålders kvinnor från 50 år och uppåt. De fick ange vikt, längd och vad de åt. På så sätt kunde forskarna, vid University of Washington School of Medicine i Seattle, ta hänsyn till det som är känt för att minska risken för njursten, till exempel att dricka mycket vätska och att äta mindre salt och kött. De angav också hur mycket de motionerade.
 
Efter ungefär åtta år såg man tydliga fördelar hos de som motionerade. Och det behövde inte vara särskilt hård träning, vanliga promenader minskade också risken. Att promenera några timmar per vecka gav en minskad risk för njursten med 30 procent.
 
Anledningen till att motion kan hjälpa beror enligt forskarna på hur kroppen hanterar näringsämnen och vätskor som påverkar stenbildning. Motionärer svettas ut salt och behåller kalcium i skelettet, i stället för att dessa ämnen går till njurar och urin och där bildar stenar. Motionärer dricker oftast även vatten efter sitt träningspass, vilket också minskar risken för njursten.
 
Motion är sedan tidigare känt för att minska risken för hjärtsjukdomar, diabetes och högt blodtryck.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel