Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-06-09

Näring för huden

Här får du tips som hjälper dig att behålla din hud spänstig och fräsch många år till.
 
Näring för huden
Genom att tillföra huden rätt näring kan du minska risken för att huden åldras i förtid.
 
Rätt näring för huden är nyttiga fetter, fukt i form av vatten och näringsämnen som zink, vitamin C, E och A samt magnesium och antioxidanter i olika former.
 
Ät nedan livsmedel regelbundet så håller du huden fräsch längre.
 
Mandel
Mandel, liksom andra nötter, innehåller gott om nyttiga fetter. Mandeln är extra bra då den innehåller protein, fiber, vitamin B och E samt mineralerna kalcium, magnesium, järn och zink. Fibrer hjälper till att transportera bort avfallsämnen ur kroppen vilket hjälper till att behålla en klar hud. E-vitamin bidrar till ökad elasticitet, spänst och kan reparera hudskador. Zink hjälper näringen att tränga ner till de djupare hudlagren.
 
Avokado
Här finns gott om enkelomättade fettsyror, E-vitamin, folsyra, järn, vitamin B3 och kalium. Avokado innehåller även ett intressant ämne, betasitosterol, som i forskning visat sig kunna minska kolesterol och ge skydd mot cancer. Avokado innehåller även lutein, en antioxidant som i studier visat sig kunna ge skydd mot grå starr, hjärtsjukdom och prostatacancer.
 
Morot
Morötter är mest kända för sitt höga innehåll av betakaroten, förstadiet till vitamin A. Betakaroten är bra för huden, synen, immunförsvaret och tarmarna. Morötter innehåller även gott om fibrer som är utrensande och ämnet kiseloxid samt C-vitamin som påverkar huden positivt.
 
Mango
Den orange färgen visar att även mango innehåller gott om betakaroten. Betakaroten bidrar till en klar hud, friska tarmar och stärker immunförsvaret. Mango innehåller även C-vitamin som spelar en viktig roll i bildandet av kollagen, som huden behöver för att bevara spänst och inte åldras i förtid. Mango innehåller även järn, kalium, magnesium, quercetin och tryptofan. Tryptofan omvandlas i kroppen till det humörhöjande ämnet serotonin.
 
Jordgubbar
Jordgubbar innehåller gott om C-vitamin. Fem jordgubbar om dagen ger dagsbehovet av vitaminet. C-vitamin bidrar till hudläkning och en klar hy. Den röda färgen kommer från växtämnen antocyanin som skyddar våra hudceller från skador. Antocyanin kan även hämma inflammation i huden som till exempel eksem.
 
Vatten
Vatten tillför ingen näring, men hjälper huden att inte bli för torr. I kombination med nyttiga fetter kan hudcellerna behålla fukten bättre vilket ger en fräsch hud.
 
 
Källa: Nutritionist Natalie Savona
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel