Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-09-04

Morgonträning ger bäst dygnsrytm

Genom att träna på morgonen så sover du bättre på natten visar en ny studie.
 
Morgonträning ger bäst dygnsrytm
Dygnsrytmforskare vid Ph.D. Aarhus Universitet har kommit fram till att det är mest fördelaktigt att träna på morgonen.
 
Morgonträning får fart på hjärnan och ger en bättre dygnsrytm eftersom kroppen utsöndrar hormonet melatonin tidigare på kvällen. Det ger en förbättrad sömnkvalitet.
 
Genom att sätta väckarklockan 45 minuter tidigare på morgonen och köra ett 30-minuterspass får man många hälsoeffekter. Träning gör att kroppen utsöndrar en mängd bra hormoner som gör oss redo för dagen. Morgonträningen ger energi som varar i flera timmar efteråt. Det spelar ingen roll vilken träningsform som utförs. Det räcker med en morgonpromenad på 30 minuter.
 
Fettförbränningen
En vanlig uppfattning är att vi bränner mer fett om vi tränar på morgonen efter att ha fastat hela natten under sömnen. Hur är det egentligen med det?
 
Enligt professor Jørn Wulff Helge vid Köpenhamns universitet så är skillnaden marginell.
 
- Du får lite extra kraft av morgonträning efter att ha fastat hela natten. Fettmetabolismen bör höjas lite. Men effekten är minimal, säger Jørn Wulff Helge som arbetar vid institutionen för biologisk forskning vid Köpenhamns universitet.
 
Det är viktigt att ha näring och energi i kroppen om man vill bygga muskler, särskilt socker och protein menar han.
 
Melatonin
Däremot bör man överväga att inte träna för sent på dagen. Dygnsrytmen är anpassad så att melatonin börjar utsöndras runt klockan åtta på kvällen. Om man då tränar klockan åtta eller senare så störs rytmen. Istället för att förbereda sig för att sova så gör träning att kroppen ställer in sig på att vakna, vilket kan leda till sömnproblem.
 
Kvällsträning motsvarar att man sitter och dricker kaffe och äter godis eller använder dator eller mobiltelefonen sent på kvällen. Det skapar också sämre förutsättningar för en naturlig dygnsrytm och en god sömn.
 
Morgonträning utsöndrar bra hormoner
Det utsöndras en hel del hormoner när vi tränar. Här beskriver vi några:
 
* Serotonin
I folkmun kallas serotonin för lyckohormonet då det påverkar hur vi mår och får våra nervceller och hjärna att fungera bättre.
 
* Dopamin
Dopamin utgör en del av kroppens belöningssystem. Dopamin ger oss lust, en känsla av optimism och möjligheter. Dopamin gör att vi vill ta risker och prova nya saker. Dopamin påverkat även minnet positivt.
 
* Noradrenalin, kortisol, endorfiner
Noradrenalin, kortisol och endorfiner är som ett energipåslag för kroppen. Noradrenalin bryts ner från dopamin och främjar vakenhet, ger energi, fokus och gör oss alerta. Endorfiner brukar jämföras med kroppens eget morfin. Endorfiner är smärtstillande och ger en känsla av behag, energi och glädje.
 
*Adrenalin
Adrenalin utsöndras även när vi blir arga, stressade eller befinner oss i en farlig situation. Långvarig stress leder till dränering av energi och utmattning av hjärnan medan kortare perioder av adrenalinpåslag, som vid träning, får oss att prestera bättre och bli mer alerta.
 
Hormonerna som utsöndras under träning gör dig mentalt starkare och redo att möta dagens utmaningar. För att få ut det mesta av din morgonträning ska den ske utomhus så att man kan tillgodogöra sig det naturliga ljuset.
 
Dagsljus påverkar ögats näthinna som kommunicerar med hjärnan och ser till att dygnsrytmen kommer i balans där hjärnan utsöndrar melatonin tidigare på kvällen.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel