Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-05-20

Träning minskar rökbegäret

Är du en rökare som har försökt med allt från nikotinplåster till nikotintuggummi för att bli av med ditt röksug men inte lyckats? Då kanske träning kan vara lösningen.
 
Träning minskar rökbegäret
Ett flertal studier har undersökt om en lagom mängd motion kan bromsa nikotinbegäret hos rökande kvinnor. Det verkar fungera på kort sikt och förklaringen verkar vara att motion påverkar humöret positivt.
 
Forskarna har funnit att det inte finns någon kronisk effekt av träning på cigarettsug och abstinensbesvär, men att den akuta effekten minskar begäret under en period av några timmar upp till någon dag.
 
Effekten förlängs med varje träningspass. Så regelbunden träning är att rekommendera som behandlingsstrategi eftersom effekten minskar med tiden.
 
I studien ingick 60 kvinnliga rökare som följdes under åtta veckor för att få hjälp med att sluta röka. Alla hade gett upp hoppet om att rådgivning eller nikotinplåster kunde bota deras sug.
 
Hälften av kvinnorna fick i uppdrag att motionera på ett löpband tre gånger i veckan, 50 minuter varje gång. Både före och efter varje träningspass fick deltagarna uppskatta sitt humör och sug efter cigaretter.
 
Forskarna fann att de som motionerade hade bättre humör och minskat sug efter cigaretter, men att effekten minskade successivt fram till nästa träningspass.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel