Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-03-26

Så påverkar godis oss

Under påsk äter vi mer godis än annars. Hur påverkar det oss och spelar det någon roll när man äter godiset?
 
Så påverkar godis oss
Att vi påverkas av socker är nog de flesta medvetna om.
 
Hur vi påverkas beror inte bara på hur mycket godis eller socker vi äter. Det spelar också roll när man äter det, till exempel på fastande mage eller i samband med en måltid.
 
Näringsforskaren Mone Sæland vid Oslo och Akershus University College menar att det bästa är att inte äta godis på fastande mage.
 
- Det behövs inte mycket socker för att störa blodsockerreglering i kroppen. Det räcker med en liten näve godis, som motsvarar ungefär 15-30 gram socker. Barn är särskilt känsliga för blodsockersvängningar. De kan bli hyperaktiva och sedan sjunker blodsockret snabbt.
 
Godis innehåller främst socker, kemiska aromer och artificiella färgämnen. Det första som händer när du äter godis är att sockret med sin bedövande och söta smak går direkt till hjärnan.
 
- Missbrukare äter mycket socker därför att då kan de klara sig på mindre annan stimulantia. Så det är tunga saker och vi blir oskärpta efter ett tag, säger Mone Sæland.
 
- Den som äter mycket socker kan med tiden utveckla ett ökat sug och därmed behöva äta mer och mer socker för att vara nöjd. Detta kallas tolerans och följer samma principer som för missbruk.
 
Främmande ämnen i tarmen
Socker drar bort vatten från tarmväggen som då sväller och blir mer genomtränglig. Det innebär att ämnen som normalt inte tillåts komma genom tarmväggen och in i blodomloppet nu kan göra det. Det kan orsaka flera former av obehag.
 
- Ett obehag kan vara allergiska reaktioner eftersom det kommer mer främmande ämnen in i blodet. Mycket socker kan alltså ge en kraftfull allergisk reaktion, säger Mone.
 
- Du får också mer vatten i magen och tarmarna. Det gör att du känner dig däst och uppblåst.
 
Andra obehag kan vara diarré, gaser i tarmen och en störd mikroflora i hela tarmsystemet.
 
Det är sedan tidigare känt att för mycket intag av socker ökar risken för fetma, vilket i sin tur leder till en ökad risk för att få sjukdomar som diabetes, hjärt- och leversjukdomar.
 
Bättre alternativ
Näringsforskaren föreslår att vi väljer hälsosammare alternativ, såsom choklad och naturligt godis utan konstgjorda färgämnen och smaksättning. Att mixa torkad frukt med nötter och frön är ett bättre alternativ.
 
- Jag skulle generellt säga att det är bättre att äta choklad än andra sötsaker, för då får du i dig mindre mängder socker, säger Sæland.
 
Om man väljer att äta godis rekommenderar Mone att godiset äts i samband med en måltid. Fett och protein från måltiden har den bästa förmågan att bromsa ner hur snabbt sockret når tunntarmen. Även fullkornsbröd kan bromsa blodsockerregleringen, medan rent socker på fastande mage ger ett alldeles för snabbt förlopp.
 
I tunntarmen går nedbrytning och absorption av blodsocker mycket snabbt. Det gör att vi riskerar skarpa blodsockersvängningar. Och när det går för snabbt och blodsockret sjunker kan vi känna oss hungriga, sugna, trötta, griniga eller till och med aggressiva. Det gör att vi riskerar att sträcka oss efter godispåsen igen.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel