Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-11-21

18 timmars nattfasta är positivt för överviktiga

Genom att äta middag tidigare och därefter fasta till frukost så kan ämnesomsättningen optimeras.
 
18 timmars nattfasta är positivt för överviktiga
I en första studie på människor har man testat vad som händer om man förlänger den naturliga nattfastan.
 
Upplägget var att deltagarna fick äta middag innan klockan 14 istället för vid 18. Därefter åt de ingenting mer innan frukosten nästa morgon.
 
Forskarna såg att ett tidsbegränsat matintag ledde till minskad hunger samtidigt som ämnesomsättningen optimerades.
 
- Att äta under ett kortare tidsfönster än vi är vana vid används vanligtvis för att hjälpa till vid viktminskning. Vi fann att om man åt mellan 08:00 och 14:00, följt av en 18-timmarsfasta så behöll personerna jämnare aptitnivåer under hela dagen jämfört med de som åt mellan 08:00 och 20:00, säger Courtney Peterson, PhD, vid Pennington Biomedical Research Center
 
Denna studie tyder på att det finns fördelar med att äta en mycket tidig middag eller till och med att hoppa över middagen för de som vill gå ner i vikt. Kroppen har en inre biologisk klocka och ämnesomsättningen fungerar som bäst på morgonen. Därför tror forskarna att det påverkar hälsan positivt om man äter enligt den naturliga dygnsrytmen.
 
Forskarteamet har tidigare studerat längre nattfasta på möss som uppvisade positiva resultat på viktminskning och minskad risk för kroniska sjukdomar.
 
I den aktuella studien deltog 11 överviktiga män och kvinnor. De fick under fyra dagar äta mellan klockan 8-14 och därefter under fyra dagar äta mellan klockan 8-20.
 
Forskarna studerade kaloriförbrukning, fettförbränning och aptit. Alla deltagare fick äta enligt samma matschema och intog samma antal kalorier under båda försöken.
 
Man fann ingen skillnad i hur många kalorier deltagarna förbrände, däremot kom man fram till att de som åt mellan klockan 8-14 kände sig mindre hungriga och hade en ökad fettförbränning under flera timmar på natten. De förbättrade också sin metaboliska flexibilitet, det vill säga kroppens förmåga att växla mellan att förbränna kolhydrater och fett.
 
Forskarna vill nu med fortsatta studier undersöka hur tidsbegränsat ätande bäst kan bidra till att förebygga och behandla övervikt.
 
Källa: Obesity society
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel