Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-06-30

Undvik krossade linfrön

Linfrön är populärt eftersom det håller igång magen och innehåller omega 3. Det inte alla vet är att man ska undvika krossade linfrön.
 
Undvik krossade linfrön
Anledningen till att man ska undvika krossade linfrön är att de frigör vätecyanid, även kallad blåsyra. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga symtom vid för höga doser.
 
En del livsmedelstillverkare har felaktigt börjat märka krossade linfrön med samma rekommendation som gäller för hela linfrön, men det är alltså felaktigt.
 
För hela linfrön är rekommendationen att äta max 1-2 msk per dag. Men den rekommendationen gäller alltså inte för krossade linfrön, dessa ska vi undvika helt. Det gäller även om de är värmebehandlade.
 
Linfrön bildar ett slem som gör att maten passerar lättare genom tarmarna. Hela linfrön passerar genom kroppen utan att så mycket cyanid bildas. När de är krossade eller malda blir innehållet i fröna mer tillgängligt för kroppen vilket ökar riskerna för negativa hälsoeffekter.
 
När det gäller linfröolja menar Livsmedelsverket att halten av vätecyanid och cyanogena glykosider är låg då dessa ämnen är vattenlösliga och inte fettlösliga. Linfröolja kan man därför inta som ett omega 3 tillskott utan hälsorisk.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel