Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-10-05

Biggest losers nya PT Olga Rönnberg: Träna hårt för att få det du vill ha

Olga är fembarnsmamman som efter tre barn bestämde sig. Ett halvår senare och många timmars svettande tränade hon sex dagar i veckan och hade nått sina resultat med en smalare mage och 15 kilo lättare. Idag hjälper hon andra mammor och är dessutom aktuell som den nya tränaren i Biggest Loser Sverige som kommer att sändas under våren 2012.
 
Det var absolut inte kärlek vid första försöket. Inte vid andra heller.
 
Det krävdes många timmars svettande, tydligare resultat, uppmuntrande kommentarer från omgivningen och ett kvitto på ett bättre välmående som fick kärleken att växa för träningen.
 
Olga hade tidigare aldrig tränat men efter tre barn var valet självklart. Hon beskriver det själv som att hon hade två val, antingen skulle hon förbli överviktig och trött eller få den kropp, det välmående och det liv hon ville ha.
 
- Jag ville absolut inte se ut som jag gjorde då så jag bestämde mig och gick från noll till att träna sex dagar i veckan på väldigt kort tid, säger hon. Det är ingenting jag skulle rekommendera till någon idag eftersom det är lätt att skada sig, det är ett under att jag inte gjorde det.
 
Body for life
Utan kunskap eller erfarenhet behövde hon få allt serverat, även disciplinen, så hennes nya vän hette Body for life och var ett 6-veckors program med allt hon behövde av kost, kondition- och styrketräning.
 
- Jag behövde någon som berättade vad jag skulle göra på måndag, på tisdag och så. Och jag blev jätteinspirerad av före- och efterbilderna.
 
Med fem barn och ett heltidsjobb fanns det ingen annan tid att träna än tidigt. Så klockan ringde 6.30 varje morgon och när resten av huset vaknade hade hon redan svettats sina 30 minuter.
 
Till våren är Olga Rönnberg aktuell som den nya tränaren i tv-programmet Biggest Loser Sverige och inspelningarna håller på för fullt. Själv tror Olga att hennes största fördel som tränare är att hon själv har varit i samma situation med en övervikt som hon bestämde sig för att bli av med och med utgångsläget att aldrig tidigare ha tränat.
 
- Inspelningarna blev mycket tuffare än jag trodde, man är inte bara tränare utan även terapeut åt 14 personer. Alla med sina olika bakgrunder och problem, eftersom det alltid är något problem som ligger bakom övervikt.
 
Men det är något nytt för henne att ha klienter som ska gå ner mellan 30 och 70 kilo, hennes vanliga PT-onlineklienter har ofta ett mål med 5-15 kilo.
 
- Det är såklart en jättestor skillnad och det tar av min energi, inte på ett negativt sätt men det är en helt ny målgrupp för mig.
 
Utseendet viktigt
Ett halvår tog det för Olga själv, från det att första halvtimmen var tränad till att målet var uppnått. Hon förklarar att det gick snabbt eftersom hon var helt otränad när hon började, något som på engelska kallas för ”newby gains” och är de första kilona som lättare försvinner.
 
Hennes mål var framförallt utseendemässiga, minus 15 kilo, en platt mage och en spegelbild att trivas med. Och något hon inte tidigare hade räknat med - ett välmående.
 
- Jag fick mycket mer ork, mycket bättre tålamod med min man och mina barn, och klarade av vardagen mycket bättre eftersom jag blev mycket mer energisk och glad istället för sur och trött. Så man kan absolut säga att även min omgivning påverkades mycket.
 
När hon hade utbildat sig till personlig tränare inriktade sig Olga på mammor eftersom hon tänkte att hon med egna erfarenheter kunde hjälpa till där och ge bra stöd.
 
- Jag vet hur det är att vara i den situationen eftersom jag själv har varit gravid åren 1992, 2000 och 2010 och vet också att det inte har hänt mycket på mödravårdscentralerna. De ger ingen information alls där förutom att det är bra att röra på sig lite, säger hon med en kritisk ton i rösten.
 
Idag har hon jobbat som personlig tränare i fem år och är en av få personliga tränare som har inriktat sig på just gravida och mammor.
 
- Jag vet vad mammakroppen behöver och vad träningen ska bestå av. Och det visar jag genom min egen erfarenhet och mina kunder.
 
Idag jobbar hon dagligen med sina kunder online. Skillnaden är att man som onlinekund ska rapportera allt man har gjort och ätit till henne under dagarna.
 
I gengäld ser hon som PT helheten med varje litet steg och kan ge daglig feedback. Det som liknar en PT man träffar i verkliga livet är att träningsprogrammet är skapat utifrån personens mål och förutsättningar.
 
- Jag märkte att onlinekunderna är mycket mer dedikerade än de som man har live. Mina klienter har uppnått fantastiska resultat, det är mycket man kan få på 3 månader.
 
Träna utifrån din kropp
En röd tråd hon ofta kan se hos sina klienter är otåligheten.
 
- De börjar träna för snabbt efter förlossningen och gör fel val av övningar. För fort, för fel och för intensivt. Man måste tänka på att kroppen behöver återhämta sig.
 
Hon berättar att det är individuellt i vilken takt du kan börja träna efter en förlossning men generellt återhämtar sig kroppen snabbare om du redan är vältränad.
 
En bra ledtråd för att göra rätt är att börja med det som har tagit mest stryk under förlossningen och graviditeten, bålen. Och sen kan man öka intensiteten vartefter man känner att det känns bättre.
 
Föe ungefär ett år sedan var Olga i en offentlig hetdebatt med åsikter kring den senaste trenden inom dietvärlden, LCHF. Dieten som nästan inte tillåter några kolhydrater alls utan istället förespråkar att energin ska komma från fett och proteiner.
 
- Jag är starkt emot dessa dieter eftersom jag tycker att det måste finnas någon sorts balans. Att utsätta sig själv är en sak, de kan man ju hålla på med men att utsätta sitt barn genom amning är kanske mindre smart. Och sen är det ju så att man vet ingenting om hur noll kolhydrater påverkar barnet. Det är helt enkelt ett område man inte kan experimentera med eftersom det inte finns någon forskning.
 
GI-diet utan gluten
Olgas egen diet är inte komplicerad och hon påpekar att hon inte är rädd för kolhydrater, men hon väljer helst de med lågt GI och väljer kolhydraterna medvetet till frukost och lunchen. Helt enkelt för att hon tränar tidigt och behöver den energin då. Dessutom utesluter hon helt gluten.
 
- Gluten är inget vår kropp är skapad för att hantera, det är något som har tillkommit senare. Gluten kan skapa inflammationer i magsäcken och i tarmarna och då blir det svårt för kroppen att ta upp all näring. Man behöver inte vara glutenallergiker för att äta glutenfritt alltså, säger hon.
 
Idag ser träningsrutinerna likadana ut om man tittar på tiden och när på dagen den hamnar. Hon kliver upp 5.30 innan resten av familjen har vaknat fem dagar i veckan, tränar 20 intensiva minuter med en maxpuls på 80-85 procent med vikter, kettlebells och konditionsintervaller.
 
- Alla kan hitta 20 minuter i vardagen, det är intensiteten som är avgörande, säger hon.
 
Att varje dag orkar köra med den höga intensiteten är självklart för henne.
 
- Jag vill ju ha resultat, det är det som är grejen. Om man verkligen vill ha något så får man se till att göra något för att få det också, give and take, så enkelt är det. Man måste nog sätta sig ner och prata med sig själv och fråga sig, vad är det jag vill och hur mycket är jag beredd att ge? Det är ganska enkelt egentligen, det du ger är vad du får.
 
Fakta:
Så når du dina mål
Olgas tips för att nå sina mål kan delas in i tre steg
 
1. Målen måste ha en deadline.
2. Måste vara mätbara. Komma i mina jeans, gå ner 5 kilo. Konkret.
3. Väldigt viktig att vara kontinuerlig. De osynliga valet man gör varje dag som är avgörande. Inte här oh där utan varje dag
 
En vanlig dag för Olga Rönnberg - PT och mamma
Kliver upp 5.30, äter en proteindrink och kör 20 minuters intensivpass.
Väcker barnen och äter frukost tillsammans.
Lämnar på dagis.
Jobbar med mina online-kunder, med biggest looser.
Hemma vid 18 om jag jobbar med Biggest looser, och äter middag, lägger barnen och jobbar vidare med mina online-kunder.
 
Olga Rönnberg blogg och hemsida
www.mammafitness.se
 
Läs mer om biggest looser:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2012-01-27 07:53:13 - gBaWOqirMSNfIVpVUd
rvzgzzyubTOKul
Full of salient points. Don't stop believing or writnig!
 
2011-12-04 13:00:06 - Kenissa
Olga Rönnberg
När börjar Biggest Loser Sverige igen med Olga? Ska bli kul att se.
 
2011-10-14 08:29:36 - Solveig
Motiverad till träning och vettig kost
En riktigt vettig och insprirerande information
Känner mig peppad att ta tagi träningen igen efter en svacka:)
 
2011-10-06 07:03:48 - Asså
Olga Rönnberg
Snygg för att vara 5-barnsmorsa!
 
Kommentera denna artikel