Skribent: Cecilia Hellberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-08-30

Kom igång med en sund livsstil

Omkring 75 procent av Sveriges vuxna befolkning rör sig inte tillräckligt mycket för att uppnå hälsosamma effekter. Ofta är det de tilltagande kilona som får oss att vilja förändra vårt liv, men att komma i form handlar, eller borde handla, om mycket mer än så. Och vägen dit behöver inte vara plågsam, den kan faktiskt vara en skön och behaglig livsstil.
 
Kom igång med en sund livsstil

Fotograf: P-O Bergström

Det krävs bara lite planering och förberedelse. Om man bara tänkt sätta igång helt plötsligt den där måndagen efter helgerna är risken nämligen mycket stor att man misslyckas.
 
Att skynda långsamt är det snabbaste sättet att nå sitt mål. Det kanske låter trist, men det är sant. Mer är inte alltid bättre.
 
Visst, vi vill gärna köra igång stenhårt, men risken är då stor att vi tappar lusten, eller skadar oss eftersom kroppen blir överbelastad. Att smygstarta med några förbättrade vanor och samtidigt ordentligt tänka igenom vilka mål man har med sin nya livsstil ger förutsättningar för att verkligen lyckas.
 
Det första du ska göra är att fundera över dina mål. Handlar de om att du ska må bra i kroppen? Se bra ut? Inte ha ont? Bli starkare? Gå upp eller ner i vikt? Bli gladare?
 
Nästan alla har vi, eller tycker oss ha, tidsbrist. Därför gäller redan här att prioritera och fundera hur mycket tid man är beredd att lägga på träning. Att ha som mål att se ut som en elitidrottare är inte realistiskt för speciellt många av oss. De jobbar sällan heltid och ägnar i stort sett hela sin fritid åt träning. Är du beredd att göra det? Vilka andra intressen har du? Hur mycket tid vill du ha till vänner, sambo och barn? Hur viktig är favoritsåpan på måndagarna? Hur ofta vill du åka bort på helgerna? Vill du äta efterrätt eller godis någon gång ibland?
 
Om målet främst är att må bra – vilket det borde vara för fler – så räcker det faktiskt med att träna ett par gånger i veckan samt öka vardagsmotionen. Och nästan alla som anser sig ha för lite tid kan lyckas att åtminstone få in en hel del vardagsmotion som ger resultat. Vill man däremot springa maraton – ja då måste träningen bli ett stort intresse.
 
Det är du som väljer.
 
Gör också ett test av din form. Räkna hur många armhävningar och sit ups du klarar av, spring en viss sträcka och ta tiden eller mät midjemåttet. Försök sedan att sätta upp mer exakta delmål till den första mars ska jag klara 15 armhävningar på knäna, springa 2 kilometer på 14 minuter eller vara 5 centimeter mindre runt midjan. Till exempel. Då kan du lättare mäta dina framsteg.
 
Motivera dig
Som en liten motivation för dig själv kan du också gärna skriva en lista på vad du har att vinna och förlora på din nya livsstil. Det kan vara saker som ”Jag blir piggare och går ner i vikt men hinner inte sitta framför datorn och surfa”. Är du inte motiverad har du väldigt små förutsättningar för att lyckas. Om ens några.
 
Detta är också anledningen till att du ska tänka efter före du ska göra förändringar som du kan leva med och hitta en motionsform du tycker är rolig. Planera alltså inte för större förändringar än du är motiverad till. Om du inte känner motivation att ändra den vana du bestämt dig för – byt vana att ändra. Kanske är det inte lördagsgodiset som ska bort, utan kvällsmackorna som ska bytas mot frukt, ostlagren mot skinka, promenaderna mot gympapass och så vidare.
 
Skriv ett kontrakt med dig själv om du vill vara riktigt seriös. Skriv upp vilken vana du ska bryta och i vilken ordning. Men ta en sak i taget. Kanske kan du börja redan nu med att byta kakan på eftermiddagsfikat mot ett äpple, äta nötter i stället för godis och ta en 15-minuters promenad på lunchen - tre gånger i veckan?
 
Klicka på ytterliggare information nedan så kan du skriva kontrakt med dig själv på en gång.
 
PDF-format Ytterligare information »
 
Fakta:
Vill du slippa fler misslyckade kom i gång-försök?
Gör små förändringar som smygs in som vanor medan du förbereder dig för din kommande större förändring.
 
Smyg i gång så blir vägen mycket lättare
  • Sätt en påminnelse på datorn så att du kommer ihåg att resa dig upp och sträcka på dig minst en gång i timmen (om du är sömnig, ta en tur i trapporna)
  • Gå till din kollega i stället för att ringa eller skicka e-post
  • Använd en toalett längre bort
  • Prova en ny lunchrestaurang lite längre bort promenera till och från/ta 15 minuters promenad på lunchen
  • Låt bli rulltrappor och hissar
  • Kliv av bussen en hållplats tidigare/parkera bilen längre bort
  • Cykla eller gå till jobbet/affären/kompisen
  • Gör ett miniträningsprogram för reklampauser på tv, eller res dig åtminstone upp
  • Skotta snö, kratta löv, sopa altanen, plantera om blommor
     
    Fundera över din målsättning och sätt upp smarta mål i tid innan du börjar
    Specifikt, målet ska vara konkret
    Mätbart, så att du kan kontrollera – hitta ett sätt att mäta dina framsteg
    Accepterat, du måste själv ha bestämt dig
    Realistiskt, du måste kunna nå det mål du sätter upp
    Tidsbestämt, sätt en deadline för att kunna mäta – och för att behålla motivationen
    Attraktivt, vägen till målet ska vara något du gillar att göra
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    2012-02-13 16:22:31 - sund
    sund livsstil
    Jag vill verkligen komma igång. Jag har hittat mycket bra tips för en sund livsstil på denna hälsosajt. Tack
     
    2011-05-26 02:06:17 - orNLYxIulOeGCRlQVz
    xGfyGcgUJc
    I thank you hmulby for sharing your wisdom JJWY
     
    2011-05-25 15:51:21 - rYSDgxOaocicx
    ElqmZMOyotf
    Touchdown! That's a really cool way of ptitung it!
     
    Kommentera denna artikel