Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-05-25

Styrketräning - smart träning för alla

Glöm inte bort att träna dina muskler. Styrketräning är inte bara för muskelbyggare utan en smart träning för alla. Muskler ökar din fettförbränning och gör att du bibehåller kraft och styrka upp i åldrarna.
 
Styrketräning - smart träning för alla
Det är lätt att glömma bort att träna kroppens muskler i veckans träningsprogram, men det är dumt. Styrketräning är viktigt för alla. Med styrketräning blir du inte bara starkare utan du kan också minska kroppsfettet, öka din magra muskelmassa och bränna kalorier mer effektivt.
 
Use it or loose it
Om du inte använder dina muskler så minskar din muskelmassa med åldern. Ju äldre du blir desto hårdare får du kämpa för att behålla dina muskler. Forskning visar att det är aldrig för sent att börja styrketräna. Man har sett att 80-åringar som börjar styrketräna ökar sin muskelmassa rejält redan inom några veckor.
 
Det här får du ut av styrketräning:
 
  • Starka ben Genom styrketräning ökar din bentäthet och risken för benskörhet minskar.
     
  • Viktkontroll Muskler gör att din kropp bränner kalorier mer effektivt, vilket kan resultera i viktminskning.
     
  • Minska skaderisken Genom att bygga muskler skyddas lederna från skada och du bibehåller rörlighet och balans längre.
     
  • Ökad uthållighet Muskler gör att du orkar mer och inte blir trött lika lätt.
     
  • Förbättra ditt välbefinnande Styrketräning kan öka ditt självförtroende, förbättra din kroppsuppfattning och minska risken för depression.
     
  • Bättre sömn Om du tränar styrketräning regelbundet löper du mindre risk att drabbas av sömnproblem.
     
  • Minimera kroniska sjukdomar Styrketräning kan förebygga och lindra symtom på kroniska sjukdomar som bland annat artrit, ryggvärk, depression, diabetes, fetma och benskörhet.
     
    Styrketräning kan göras hemma eller på gymmet. Välj det som passar dig bäst. Hemma kan du till exempel köra situps, armhävningar och utfall. Eller prova att göra egna vikter av vatten- eller sandfyllda petflaskor.
     
    Fördelen med att träna på gym är att det finns någon att fråga och som kan lotsa dig rätt bland både muskler, maskiner och övningar med fria vikter.
     
    Återhämtning
    Det är viktigt att du låter dina muskler återhämta sig mellan träningspassen. Låt varje muskelgrupp vila en hel dag innan du tränar dom igen. Öka sedan vikt och motstånd successivt, men sluta träna om du känner smärta, ömhet eller får svullna leder. Då har du tränat för hårt.
     
    Det räcker att köra 2-3 styrketräningspass om 20-30 minuter per vecka för att märka resultat inom några veckor. Genom regelbunden styrketräning kan du förbättra din styrka med 50 procent på sex månader.
     
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel