Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-04-24

Intervallträning föryngrar

En ny studie visar att intervallträning är effektivt för att fördröja åldrandet på cellnivå.
 
Intervallträning föryngrar
Forskare har länge misstänkt att fördelarna med motion sträcker sig ner till cellnivå, men hittills vet man relativt lite om vilka övningar som hjälper cellerna att förhindra åldrande.
 
En ny studie vid Mayo Clinic visar att motion, och i synnerhet högintensiv intervallträning som cykling och promenader, påverkar celler att tillverka fler proteiner som är gynnsamma för kroppens mitokondrier och ribosomer. Detta gör att åldrandet förhindras på cellnivå.
 
I studien deltog 72 personer som delades in i två grupper utifrån ålder. Den yngre gruppen bestod av deltagare i åldern 18-30 år och den äldre av deltagare mellan 65-80 år. De fick utföra tre olika träningsprogram: högintensiv intervall cykling, styrketräning eller en kombination av styrketräning och intervallträning.
 
Man tog biopsier från deltagarnas lårmuskler och jämförde sammansättningen av muskelceller med inaktiva personer som inte deltog i försöket. Forskarna bedömde också deltagarnas mängd muskelmassa och insulinkänslighet.
 
Studien kom fram till följande samband:
- styrketräning var effektiv för att bygga muskelmassa.
- högintensiv intervallträning påverkade hälsan på cellnivå.
- de yngre ökade sin mitokondriella kapacitet med 49% av intervallträningen.
- de äldre ökade sin mitokondriella kapacitet med 69% av intervallträningen.
- alla förbättrade sin insulinkänslighet av intervallträningen, vilket minskar risken att få diabetes typ 2.
 
Om forskarna ska rekommendera endast en träningsform så är det intervallträning, men de tillägger att det optimala är att träna intervall 3-4 dagar per vecka och komplettera med styrketräning ett par dagar per vecka.
 
Källa: Cell press
 
Fakta:
Därför är motion bra:
- stärker immunförsvaret
- bevarar hjärnan skärpt
- bättre sömn
- ökad fettförbränning
- muskler bevaras
- mindre risk för folksjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och demens
- föryngring på cellnivå
- ökad livslängd
 
Läs mer om intervallträning
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel