Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-09

Mat som stabiliserar blodsockret

Genom att välja rätt mat kan du stabilisera ditt blodsocker. Här tipsar vi om maten.
 
Mat som stabiliserar blodsockret
Kanel
Studier har visat att kanel har en positiv inverkan på blodsocker och insulinkänslighet. En halv tesked kanel per dag kan förbättra ditt blodsocker med 10 procent inom sex veckor.
 
Hallon och jordgubbar
Bär är bättre än frukt då de innehåller mindre socker. 1,5 dl bär ger cirka 5-7 gram socker jämfört med 13 gram i motsvarande mängd äpple eller 24 gram i motsvarande mängd mango. Bär innehåller också gott om antocyaniner, som i studier visat sig kunna förbättra blodsocker och minska risken för hjärt-kärlsjukdom hos typ 2-diabetiker.
 
Cashewnötter och mandel
Mandlar och cashewnötter förbättrar blodsockerregleringen samtidigt som de innehåller magnesium som visat sig ha en positiv inverkan på blodsockerreglering och förbättrat insulinsvar.
 
Grönt te
Grönt te kan förbättra blodsockernivån. Det är innehållet av antioxidanter och katechiner som man tror kan bidra till stabilare blodsocker. Observationsstudier tyder på att regelbundet intag av grönt te kan minska risken för att få typ 2 diabetes med 18-42 procent.
 
Kakao
Kakao innehåller nyttiga flavanoler som bidrar till att reglera blodtryck, insulinresistens och blodsocker. Välj choklad med 85 procent kakaohalt om du har insulinresistens eller diabetes. Annars kan du välja mörk choklad med 70 procent kakaohalt om du har svårt för den bittra smaken. Ett dagligt intag motsvarande 25 gram ger cirka 500 mg flavanoler per dag.
 
Resistent stärkelse
Resistent stärkelse finns bland annat i havre, korn och bananer. Pasta och potatis som kokas den ena dagen och sedan får svalna och stå i kylen över natten för att ätas dag 2 innehåller också resistent stärkelse. Reistent stärkelse bryts ner i tjocktarmen istället för i tunntarmen. Det gör att det blir föda åt våra tarmbakterier. Man har sett att resistent stärkelse ger ökad insulinkänslighet och sänkt blodsocker.
 
Äppelcidervinäger
Äppelcidervinäger är en gammal huskur som länge använts för många hälsoproblem. Forskning har visat att äppelcidervinäger kan öka sockerupptaget från blod till celler, det vill säga stabilisera glukosmetabolismen. Ta äppelcidervinägern före eller i samband med måltiden, till exempel kan det blandas i vatten och intas som måltidsdryck eller blandas med olja som en dressing till salladen.
 
Källa: Care2
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel