Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-12

Lyft konditionen med mörk choklad

Mörk choklad har redan hyllats för sina positiva effekter på hjärt- och kärlhälsa. Nu visar en engelsk studie att den även kan bidra till att ge sportentusiaster extra kraft i konditionsträningen.
 
Lyft konditionen med mörk choklad
Rödbetsjuice har i tidigare studier visat sig förbättra prestandan vid fysisk aktivitet. Rödbetsjuice är rik på nitrat, som i kroppen omvandlas till kväveoxid. Det vidgar blodkärlen och minskar syreförbrukningen, vilket tillåter idrottare att orka längre.
 
Nu ville forskarna se om mörk choklad kan ge en liknande effekt, eftersom den innehåller flavonolen epikatechin som också ökar produktionen av kväveoxid.
 
För att testa teorin så använde man nio amatörcyklister. De fick genomgå inledande konditionstester för att man skulle kunna fastställa en baslinje att jämföra med. Därefter delades de in i två grupper varav den ena gruppen fick ersätta ett mellanmål med 40 gram mörk choklad under ett par veckor. Den andra gruppen fick istället äta 40 gram vit choklad.
 
Effekterna av den dagliga chokladkonsumtionen mättes sedan i en serie cykelträningstest i ett laboratorium. Forskarna mätte cyklisternas hjärtfrekvens och syreförbrukningsnivåer vid måttlig motion och vid mer ansträngande motion. Efter sju dagar fick grupperna byta choklad för kommande två veckor och träningstesterna upprepades.
 
Studien visade att de som ätit mörk choklad använde mindre syre när de cyklade i måttligt tempo.
 
Nu kommer man göra fler studier för att hitta den optimala flavonolnivån för ökad prestationsförmåga.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel