Publicerad: 6/2/2009
Medelhavsdieten ger skydd åt hjärta och kärl
En nyligen genomförd analys av sambandet mellan kost, kostmönster och risk för hjärtsjukdomar visar att en medelhavsdiet är bäst för hjärta och kärl.
 
Medelhavsdieten ger skydd åt hjärta och kärl

Fotograf:
Per-Olof Bergström

Medelhavsdiet förknippas med vin, olivolja, grönsaker och nötter.
 
En forskargrupp vid McMaster-universitetet i Kanada har analyserat närmare 200 studier för att finna ett samband mellan kost som stärker hjärt-kärlhälsan respektive ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Analysen visar att det finns starka samband för att grönsaker och nötter ger skydd mot hjärtsjukdomar, medan risken för hjärt- och kärlsjukdom ökar vid intag av transfetter och livsmedel med högt glykemiskt index.
 
Mat som gör hjärta och kärl gott:
  • grönsaker
  • nötter
  • olivolja
     
    Undvik:
  • transfetter
  • raffinerat socker
  • bakverk
  • godis
  • läsk
     
    Källa: Läkartidningen, studie: Mente A, de Koning L, Shannon HS, Anand SS. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Internal Med. 2009
    167:659-69.
  • Fakta:
    Läs mer om medelhavsdieten
    Medelhavskost - nyttig mat för din hälsa>>
     
    Medelhavsdiet skyddar mot våra vanliga folksjukdomar>>
     
    Medelhavsmat skyddar mot diabetes>>
     
    Minska risken för hjärtkärlsjukdom med minst 50 procent>>
     
    Hjärt- och kärlsjukdomar onödigt vanligt>>
     
    Chips och pommes frites ökar risken för hjärtinfarkt>>