Publicerad: 2017-12-05
Mat som bekämpar inflammation
Inflammation är kroppens normala försvarsreaktion mot ett smittämne, skada, bakterie eller virus. Även om det är ett naturligt försvar så kan det ibland leda till utveckling av kronisk inflammation om den inte motarbetas i tid.
 
Mat som bekämpar inflammation

Inflammationsprocessen är ett skydd mot skador på den angripna vävnaden för att förhindra spridning vidare i kroppen.
 
Ett problem med med inflammation är att det finns risk för att immunförsvaret börjar agera okontrollerat och angriper frisk vävnad istället för sjuk och på så sätt orsakar mer skada än den ursprungliga skadan.
 
Även fetma har visat sig orsaka inflammation som kan leda till utveckling av hjärt-och kärlsjukdomar samt metabola sjukdomar. Genom viktminskning får man en minskad inflammation och för de som inte behöver gå ner i vikt är maten det rätta att bekämpa inflammationen med.
 
Obearbetade livsmedel med fibrer
De livsmedel som forskare i en engelsk studie rekommenderar för att undvika att inflammationen blir kronisk är följande
 
• Citrusfrukter
Innehåller vitamin C och E-vitamin som är viktiga antioxidanter
 
• Mörka, gröna bladgrönsaker
Innehåller mycket K-vitamin
 
• Tomater
Fruktens röda pigment, lykopen, är en kraftfull antioxidant
 
• Vildfångad lax
Innehåller omega-3-fettsyror
 
Försök att äta något av ovanstående till varje måltid. Gör till exempel en grönsallad med tomat till lunch eller middag tillsammans med lax och pressa över lite citron. Till frukost kan man lägga färsk spenat på ostmackan och äta en apelsin.
 
Ett annat råd från forskarna bakom studien är att minska på mängden bearbetad mat som äts, det vill säga ät mindre stekt mat, ät mindre färdigmat och behandlad mat.
Fakta:
Läs mer om mat och inflammation
Vad är anti-inflammatorisk mat?>>
 
Antiinflammatorisk mat kan minska risken för våra folksjukdomar>>
 
Inflammation i fettväven kan bidra till risk för typ 2-diabetes>>
 
Ny forskning belyser samspelet mellan immunförsvar och hjärnan>>