Publicerad: 2017-11-16
Antal måltider spelar roll för viktminskningen
En tjeckisk studie visar att två stora måltider per dag är bättre än sex små, i alla fall när det gäller att gå ner i vikt.
 
Antal måltider spelar roll för viktminskningen

Fotograf:
sund.nu

I den aktuella studien deltog 54 patienter med typ 2 diabetes och övervikt.
 
De delades in i två grupper varav den ena åt frukost och lunch och sedan inget mer under dagen medan den andra gruppen åt sex mindre måltider fördelade som frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.
 
Grupperna följdes under 12 veckor och forskarna kunde konstatera att de som enbart åt frukost och lunch tappade mer i vikt än de som åt sex måltider per dag.
 
En studie från 2010 visade att genom att äta sex måltider per dag så gick deltagarna ner mer i vikt än om de enbart åt tre måltider. Den nya studien omkullkastar tidigare teorier och visar att om man vill gå ner i vikt så går det bättre om man bara äter två måltider per dag. Detta trots att antalet kalorier per dag var desamma för båda grupperna.
 
Forskarna bakom studien presenterade uppgifterna vid en stor diabeteskonferens i Chicago och menar att det gamla ordspråket "Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp" stämmer bra även idag.
 
De påpekar att om man vill prova att gå ner i vikt med detta sätt bör man äta frukost mellan kl 6 och 10 och lunch någon gång mellan 12 och 16. Det ger bättre resultat än att hoppa över frukosten.
 
Två måltider om dagen ledde också till en större minskning av fetthalten i levern och en förbättrad insulinkänslighet än sex mindre måltider.