Publicerad: 2016-12-02
Magfett kontrolleras bäst med styrketräning
Daglig styrketräning hjälper till att hålla magfettet borta. Det visar en amerikansk studie.
 
Magfett kontrolleras bäst med styrketräning

I den aktuella studien ingick 10.500 medelålders friska män. De fick antingen träna styrketräning eller konditionsträning och på så sätt kunde forskarna jämföra vad som fungerade bäst för att hålla magfettet borta.
 
Man kom fram till att de som utövade tjugo minuters daglig styrketräning fick mindre ökning av åldersrelaterat bukfett jämfört med dom som utövade tjugo minuters konditionsträning.
 
I tidigare studier har forskarna vid Harvard Public Health riktat in sig på en specifik grupp som till exempel överviktiga eller personer med typ 2 -diabetes. Detta är den första långvariga studien med friska män med varierande BMI. Studien pågick under tolv år och man studerade fysisk aktivitet, midjemått, vikt och aktivitetsnivå hos deltagarna.
 
Slutsatsen blev att de som la 20 minuter på styrketräning om dagen hade mindre ökning av midjeomfånget jämfört med män som på liknande sätt ökade den tid de spenderade på måttlig till kraftig konditionsträning.
 
Det mest optimala resultatet fick man om man kombinerade styrketräning och konditionsträning. Enbart konditionsträning gav mindre viktuppgång i jämförelse med styrketräningsgruppen.
 
Och kanske inte så förvånande så ökade de som tillbringade mer tid i tevesoffan sitt midjemått mest.