Publicerad: 2018-05-13
Olivolja är bra för hjärthälsan
Forskare har jämfört hur tillsats av olivolja eller majsolja i maten påverkar markörer för hjärthälsan.
 
Olivolja är bra för hjärthälsan

Studien visar att kallpressad olivolja är det bästa alternativet som ger en nästan omedelbar hälsoeffekt.
 
I studien lät man deltagarna äta medelhavskost med antingen majsolja eller kallpressad olivolja. Resultatet visade att några matskedar kallpressad olivolja gav en sänkning av blodsocker och LDL-kolesterol efter måltiden.
 
I studien deltog 25 personer. De fick vid två separata tillfällen inta en typisk Medelhavslunch. Utöver lunchen fick de 10 gram kallpressad olivolja vid den första lunchen.
 
Vid det andra tillfället fick de 10 gram majsolja till lunchen. Forskarna tog blodprover innan och två timmar efter måltiderna.
 
Blodsockret steg efter lunchen hos alla deltagarna, vilket är normalt. Däremot såg man att blodsockret steg mycket mindre efter en måltid med olivolja jämfört med en med majsolja.
 
Blodproverna visade också lägre nivåer av LDL-kolesterol, det "onda kolesterolet", för dom som intog kallpressad olivolja.
 
 
Källa: Sapienza-universitetet, Italien
Fakta:
Vad är kallpressad olivolja?
Kallpressad olivolja kallas även extra vergine olive oil eller extra jungfru olivolja. Det innebär att det är olja som inte upphettats utan framställts genom mekanisk pressning av oliver och kärna. Inga kemikalier används vid processen. Pressningen sker vid en temperatur på max 27 grader.